Ofte stillede spørgsmål - FDM bilagent

Hvem køber min bil?

Med FDM bilagent bliver det en dansk forhandler, som byder og køber bilen via en auktion.

 

Hvor hurtigt kan jeg få et bud?

Indenfor 2 arbejdsdage kan du forvente at få en garanteret pris. Den oplyste pris er gældende i 2 dage, så du har god tid til at beslutte dig.

 

Hvordan findes bilens pris?

Bilagenten kommer med to priser til dig. 

Første pris er gratis og blot en indikation. Prisen er baseret på Autocoms auktioner og tager ikke højde for evt. ekstraudstyr. Prisen bestemmes ud fra følgende fire kriterier; bilens registreringsnummer, kilometerstand, model variant og din umiddelbare vurdering af bilens stand. Denne pris vil derfor ofte ligge lavere end den endelige pris.

En garanteret pris koster 99 kr. for FDM-medlemmer og 129 kr. for ikke FDM-medlemmer. Den garanterede pris er baseret på bud fra danske bilforhandlere på en bilauktion. Prisen justeres kun, hvis der er afvigelser mellem din beskrivelse af bilen og bilens stand.

 

Garanteret pris, hvordan skal det forstås?

Den garanterede pris er en fast pris, som du kan regne med. Efter du har modtaget den garanterede pris, skal bilen afleveres hos FDM test & bilsyn. Her tjekker FDM test & bilsyn din bilbeskrivelse, og kun hvis din bilbeskrivelse ikke er som oplyst eller er mangelfuld, kan Autocom justere prisen. En evt. justering af prisen foregår ved, at FDM test & bilsyn kontakter Autocom om afvigelsen og aftaler ny pris. FDM test & bilsyn videregiver den nye pris til dig. Hvis du ikke synes prisen er rimelig, kan du på stedet få direkte kontakt til Autocom for en detaljeret forklaring.

 

Er det den bedste pris?

Den garanterede pris du modtager fra FDM bilagent, er en garanteret pris, du vil kunne sælge bilen til her og nu. Det er ikke nødvendigvis den højeste pris, du kan få for bilen. 

 

Kan jeg få en bedre pris, hvis jeg bytter bilen hos en forhandler?

Det afhænger både af hvilken bil du ejer og hvilken bil, du overvejer at købe. Bytteprisen, du får tilbudt af en bilforhandler, kan nogle gange forekomme attraktiv

 

Kan jeg få en bedre pris, hvis jeg sælger bilen privat?

At sælge bilen til en privatperson kan give en bedre pris, men der skal også lægges noget mere arbejde i det. Du skal bl.a. lave aftaler om prøvekørsler med potentielle købere, forhandle om prisen og sikre dig, at betalingen er i orden.

Med FDM bilagent sikres du en garanteret pris samtidig med, at du sparer tid og besvær.

 

Hvordan får jeg mine penge?

Vi sørger for en sikker handel, når du har accepteret den garanteret pris. Overdragelsen af din bil sker til FDM test & bilsyn. Herefter bliver pengene overført til din bankkonto så hurtigt som muligt inden for 2 dage.

 

Skal bilen prøvekøres?

Ja, din bil skal prøvekøres, men først når du vælger at acceptere den garanterede pris. FDM test og bilsyn som gennemgår bilen og prøvekører den for at sikre, at bilen er som beskrevet.  

 

Må bilen have skader?

Din bil må gerne have skader dvs. skrammer og buler. Husk at beskrive alle skader og tag billeder af dem. Det bud, du modtager, er ud fra den bilbeskrivelse, du har lavet. Derfor vil eventuelle skader også være indregnet i den garanterede pris.

Totalskadede biler kan du desværre ikke få en garanteret pris på.

 

Skal jeg selv afmelde bilen?

FDM test & bilsyn sørger for at afmelde din bil hos SKAT, så det slipper du selv for at gøre.

 

Hvorfor er det vigtigt, at jeg beskriver bilen grundigt?

Det er vigtigt, fordi køberne byder ud fra din beskrivelse. De har kun din beskrivelse som grundlag, når de skal beslutte, hvor meget de kan tillade sig at byde.

Billeder af bilen, og især tydelige billeder af fejl og mangler, kan have en positiv påvirkning på prisen. Du bør tage både indvendige og udvendige billeder af bilen. Hvis du har taget et billede af en eventuel bule, er den afmystificeret for køberen, der ikke skal tage stilling til en uspecificeret bule, men netop din konkrete bule. - Det er din pligt som sælger ikke at skjule kendte fejl og mangler.

 

Kan jeg booke tid til overlevering af min bil på telefon?

Nej, det er ikke muligt at booke en tid til overleveringen af din bil til FDM test & bilsyn på telefon. Når du modtager en mail fra FDM bilagent om, at din garanterede pris foreligger, har du samtidig mulighed for at booke overleveringen via et link på din FDM bilagent oversigt, såfremt du vælger at acceptere den garanterede pris.

 

Hvad hvis der er afvigelser i forhold til bilbeskrivelsen (den beskrivelse sælger har lavet af bilen) og FDM test og bilsyns vurdering?

Ved gennemgang af bilen, noterer FDM test og bilsyn ud fra et fast skema eventuelle afvigelser. Det kan være alt fra forskel i kilometer tal til buler og ridser.

Skulle der være afvigelser i forhold til beskrivelsen af bilen vurderer Autocom, hvorvidt disse har en påvirkning på prisen, som forhandleren skal give. Vurderes det, at den først givne pris ikke kan fastholdes grundet afvigelserne, bliver prisen reduceret på slutsedlen. Du skal herefter vælge, om du vil acceptere den nye pris og dermed gennemføre handlen. Du har til enhver tid ret til at annullere handlen, hvis du ikke finder den eventuelle nye pris tilfredsstillende.

 

Jeg har modtaget en mail fra FDM bilagent

Som en service modtager du automatisk en mail med login-oplysninger på din bil. Via login kan du færdiggøre din indtastning, når det passer dig.

 

Kan alle biler vurderes og få en garanteret pris?

Det er for det meste alle biler som kan få en vurdering samt en garanteret pris.  Dog gælder det udelukkende på køretøjer som overholder følgende kriterier:

· Dansk registreret person – eller varebil på op til 3500 kg

· Bilen skal være indregistreret inden for de seneste 15 år.

· Sælger har i mindst 3 måneder stået som den retmæssige ejer af køretøjet.

· Sælger skal være privatperson, hvor handel mellem erhvervsdrivende henvises til Autocom.dk.

 

Brug for hjælp?

Ring til vores kundeservice i hverdagen kl. 9-17 mandag til torsdag og kl. 9-16 fredag. 70 13 30 40

 

Kontakt FDM

Har du spørgsmål, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os via nedenstående telefon og mail. Du kan også besøge vores side med ofte stillede spørgsmål.

Telefon: 70 13 30 40 | Mail: fdmbilagent@fdm.dk

Du kan kontakte FDM bilagent i åbningstiderne kl. 9-17 mandag til torsdag og kl. 9-16 fredag.